SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

CİHAD BAHSİ

<< 2561 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ أَبِي قِلَابَةَ عَنْ أَبِي الْمُهَلَّبِ عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ فِي سَفَرٍ فَسَمِعَ لَعْنَةً فَقَالَ مَا هَذِهِ قَالُوا هَذِهِ فُلَانَةُ لَعَنَتْ رَاحِلَتَهَا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ضَعُوا عَنْهَا فَإِنَّهَا مَلْعُونَةٌ فَوَضَعُوا عَنْهَا قَالَ عِمْرَانُ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهَا نَاقَةٌ وَرْقَاءُ

 

İmran b. Husayn (r.a.)'dan rivayet olunduğuna göre,

 

Nebi (s.a.v.) seferde iken bir lanet (sözü) işitmiş de;

 

"(lanet eden) bu (kadın) kimdir?'* diye sormuş (Orada bulu­nanlar);

 

Bu (kadın) falan kadınadır devesine lanet etti, demişler. Bunun üzerine;

 

"Hayvanın üzerinden (semerini ve yüklerini) indiriniz çünkü o lanetlenmiştir." buyurmuş. (Oradakiler de) hayvanın üzerinden (yükünü ve semerini) hemen indirmiştir.

 

İmrân dedi ki: "Boz rengiyle o deveyi hâlâ görüyor gibiyim."

 

 

İzah:

Müslim, birr; Dârimi, isti'zân; Ahmed b. Hanbel, IV, 429, 431.

 

Bu hadisenin cereyan ettiği seferin hangi sefer olduğu hususunda hadis sarihleri kesin bir açıklama yapamıyorlar. Sadece bunu tesbit edemediklerini söylemekle yetiniyorlar. Aynı şekil­de devesine lanet eden kadının kimliği hakkında onun Ensar'dan bir ka­dın olmasının ötesinde bİF bilgi de verilmiyor.

 

Her ne kadar bazı ilim adamları, "Kadının hayvana laneti geçtiği ve bedduası kabul edildiği ve dolayısıyla hayvan mel'ûn olduğu için, Hz. Pey­gamber o hayvandan uzak durulmasını emretmiş, üzerine binilmesini ya­saklamıştır", demişlerse de, imam Nevevî'ye göre Hz. Nebiin bu hayvana binmeyi yasaklamaktan maksadı; lanetleme yasağına uymayan kadını cezalandırmaktır. Çünkü Hz. Nebi daha önce lânetlemeyi yasakladığı halde sözü geçen kadın bu yasağı çiğneyerek devesine lanet etmiştir. Rasûl-i Zişân Efendimiz de onu bu fiili bir daha işlememesi için bu şekilde cezalandırmıştır. Ancak bu yasak hadisenin cereyan ettiği yol­culuk süresince geçerlidir. Etinin yenmesi, satılması ve sözü geçen yolcu­luk bittikten sonra Hz. Nebiin beraberinde olmamak şartıyla üzeri­ne binilmesi caiz olduğu gibi, lanetten önce onun hakkında caiz olan ta­sarrufların hepsi yine caizdir, Bezlü'l-mechûd yazarının açıklamasına gö­re, Hz. Nebi'in o deveye binmeyi yasaklamasını onun lanetlenmiş olmasına bağlamak çok yanlıştır. Çünkü deve lanete layık ve ehil bir hay­van değildir. Bir hadis-i şerifte de açıklandığı gibi lanete müstehak ve ehil olmayan bir varlığa yapılan lanet, sahibine döner.[bk. 4905 numaralı hadis Tirmizi, birr]